Osebne finance Mikro podjetja in podjetniki Srednja in velika podjetja
Ste že slišali za nagradne igre, ki v zameno za izpolnjeno anketo obljubljajo darilne bone ali najnovejši model pametnega telefona? T. i. prevare s skrito naročnino (ang. subscription trap fraud) ali lažne nagradne igre so le en od načinov, s katerimi goljufi na spletu prežijo na vas in vaš denar.

Da se boste lažje zaščitili pred tovrstnimi prevarami, smo za vas pripravili pregled ključnih informacij, ki jih morate poznati.

Glavni namen lažnih nagradnih iger je uporabnike zvabiti v plačljivi SMS klub, strokovnjaki Nacionalnega odzivnega centra za kibernetsko varnost SI-CERT, ki prek projekta Varni na internetu skrbijo za ozaveščanje uporabnikov o informacijski varnosti, pa so pred časom opozorili na še en primer prevare s skrito naročnino. Ta je od uporabnikov želela pridobiti številko kreditne kartice in jih naročiti na trivialno storitev, ki je ne potrebujejo, sprva simbolični znesek 1 EUR pa se že po nekaj dneh spremeni v mesečno naročnino v znesku tudi do 100 EUR, ki se vsak mesec trga z uporabnikove kreditne kartice.

Kako prepoznati prevaro s skrito naročnino?

Lažne nagradne igre, pod katerimi se skrivajo prevare s skrito naročnino, lahko prepoznate na povsem preprost način. Vprašajte se, zakaj bi vam nekdo v zameno za en sam klik, 1 EUR ali vašo telefonsko številko podaril nagrado, vredno skoraj 1000 EUR.

Korak 1: Dobiti pozornost

Tako kot pri prevarah s plačljivimi SMS klubi morajo tudi v primeru prevar s skrito naročnino goljufi najprej pritegniti pozornost bodočih žrtev. Najpogosteje se uporabniku pri obisku določenih spletnih strani pojavi opozorilo, da njihova naprava vsebuje viruse, ali pa celo dobi SMS sporočilo (»Čaka te 1 fotografija«) s povezavo, ki pelje na novo spletno stran, na kateri prevaranti uporabnika skušajo zavesti, da je ali da bo brezplačno prejel drag telefon.

Opazili smo tudi primere, ko je pot do te mamljive ponudbe za telefon vodila prek t. i. lažnih novic (včasih podkrepljenih z neavtoriziranim navajanjem znanih oseb), objavljenih na Facebooku.

Varni na internetu spletna prevara s skrito narocnino

Korak 2: Raziskava

Ko prevarant dobi pozornost uporabnika, sledi običajno povsem trivialen kviz ali “raziskava”, ki pa ne glede na odgovore ponudi vedno isti končni rezultat.

Uporabniku za le nekaj evrov ponuja neverjetno ponudbo za telefon višjega cenovnega razreda (Samsung ali iPhone), ki je podkrepljena z očitno lažnimi Facebook-objavami srečnih nagrajencev, ki so prilagojene geografskemu izvoru uporabnika. Njihova »naloga« je novo žrtev prepričati, da je ta neverjetna ponudba povsem legitimna.

Varni na internetu bodite pozorni na prevare s skrito narocnino

Korak 3: Drobni tisk

V naslednjem koraku pride do bistvenega preobrata. Na spletni strani, na kateri je treba vpisati kontaktne podatke in ki je na videz skladna z grafično podobo proizvajalca obljubljenih telefonskih aparatov, se namreč skriva drobni tisk.

Obvešča nas, da telefona ne bomo dobili avtomatično, temveč bomo s plačilom v višini 2 EUR (ti zneski so različni glede na geografski izvor uporabnika) zgolj pridobili pravico do sodelovanja v nagradni igri. Hkrati bo to plačilo veljalo kot preizkusna “naročnina”, ki se bo po šestih dneh spremenila v mesečni obrok, ki velja do preklica.

Znesek naročnine za tovrstne storitve se giblje med 80 EUR in 100 EUR na mesec.

Varni na internetu bodite pozorni na prevare s skrito narocnino

Korak 4: Naročilo na storitev

Ime storitve, na katero se dejansko naročate, je – spet v drobnem tisku – prvič navedeno šele v zadnjem koraku, ko se vnese številko kreditne kartice. Storitve, ki jih ti portali ponujajo, so drugotnega pomena. Gre za generične portale, ki sicer obljubljajo igre, filme ali glasbo, vendar pa ni nujno, da lahko uporabnik te vsebine tam tudi dobi.

Varni na internetu bodite pozorni na prevare s skrito narocnino

V drobnem tisku sicer piše, da se lahko uporabniki kadarkoli odjavijo od naročnine, tako da kontaktirajo njihovo podporo uporabnikom, vendar pa odjava velja šele od naslednjega meseca naprej. To pomeni, da vam že zaračunane naročnine ne bodo vrnili. Prevarani uporabniki poročajo tudi o zelo različnih izkušnjah pri kontaktiranju podpore: v nekaterih primerih so jim zelo hitro odgovorili in prekinili naročnino, spet drugi poročajo, da je izjemno težko stopiti v kontakt z njimi in da so zahteve po preklicu naročnine dostikrat spregledane.

Najučinkovitejša zaščita? Ignorirajte super ponudbe!

Na portalu Buzzfeed so objavili obsežno reportažo o tovrstnih prevarah in navajajo, da naj bi bilo za večino teh prevar odgovorno ameriško podjetje Ad inc. Kako se torej zaščititi pred tovrstnimi prevarami?

Če prejmete tovrstne reklame, vam svetujemo:

  • da jih enostavno ignorirate,
  • da ne klikate na povezave in
  • da ne izpolnjujte obrazcev za prejem telefonov v nagradnih igrah ali anketah.

Prav tako omejite možnost oz. izklopite sporočanje (ang. notifications) za spletne strani, za katere niste prepričani, da so legitimne oz. so vam neznane. Ponavadi so te strani in njihova obvestila vir zavajajočih oglasov, ki sploh pripeljejo do nagradnih iger.

Kaj pa, če ste že vnesli podatke o kreditni kartici? V tem primeru vam svetujemo, da najprej poskusite prek portala odjaviti naročnino. Če vam to ne uspe, se obrnite na svojo banko in podajte finančno reklamacijo (t. i. chargeback zahtevek), v skrajnem primeru pa prekličite kreditno kartico, s katero ste se prijavili na neželeno storitev.

 

Varni na internetu

Projekt Varni na internetu izvaja Slovenski center za posredovanje pri omrežnih incidentih SI-CERT, ki deluje pod okriljem javnega zavoda Arnes.
LinkedIn
WhatsApp
Viber

Naročite se na naše nasvete

Hvala za izkazano zaupanje.
Svojo prijavo potrdite s klikom na povezavo, ki smo jo poslali na vpisan e-mail naslov.